søndag, desember 17, 2006

Skål

Tenk om jeg fikk høre dette fra mine med vernepleiere:
"...jeg hadde bare tatt tre akevitt og en øl før jeg skulle på jobb. Jeg blir jo ikke full av det. Det går greit å jobbe med Omar med utviklingshemming da. Han merker jo ingeting uansett... Det er ingen som legger merke til det. Foresten så tar jeg meg et glass vin til lunsj i ny og ne også. Vi har jo en ganske spesiell jobb, så det bør vel være greit å roe seg ned med litt alkohol da. Har en flaske akevitt stående på kontoret. Den er bare i bruk nå i de lange dagene før jul. I tilfelle en kollega stikker innom..."

Stortingets drikkekultur er blitt avslørt. Takk til Per Sandberg for det. Så: Det er ikke greit at dere drikker på jobb. Det er ikke greit at dere drikker når dere bestemmer statsbudsjettet som styrer mye av min hverdag. Det er ikke greit at dere drikker når dere vedtar lover. Det er ikke greit at dere drikker på kontorene deres. Det er ikke greit...

Ja det er lange dager på stortinget. Desto viktigere er det at dere avstår fra alkoholen når dere skal holde hodene klare. Drikk heller etterpå. Så skal jeg gjerne drikke med dere. Gjerne diskutere om det er riktig at arbeidsdagene legges opp på en slik måte at dere må ha juleavslutninger i forkant av avstemminger. Vi kan gjerne diskutere om det er riktig at politikkere må ha så lange dager at det kanskje forhindrer viktige deler av befolkningen å bli valgt. Det får vi kanskje diskutere en annen gang. Skål.