torsdag, februar 01, 2007

Barnehagen: Kvalitet eller kvantitet

Jeg gleder meg. Jeg gleder meg til Kristin har nådd målet sitt. Målet om full barnehagedekning. For å være ærlig håper jeg hun tar litt ekstra i, tar en ekstra stor klunk med tran. Tenk om jeg en dag kan si til barnehageeierne; skjerp dere. Skjerp dere ellers bytter vi barnehage.

Etter en høst og vinter med en barnehage på halv tolv, gleder jeg meg til den dagen Kristin innrømmer at hun vist tok litt for mye tran. Sønnen min på 2 stortrives i barnehagen. Han blir stort sett strålende fornøyd når han skal til barnehagen. Flott er det. Jeg vet at de som jobber i barnehagen gjør sitt beste, og de gjør sikkert en super jobb. Men hvordan kan man gjøre en optimal jobb når sykdommen herjer, når de er halvparten så mange på jobb som de skal være, få eller ingen vikarer. Riktig nok er det blitt en del vikarer i løpet av høsten. En del nye voksne å levere sønnen sin til, folk jeg ikke kjenner, eller rekker å bli kjent med. Når de voksne henger i stroppen for å få ting til å gå rundt, hvordan blir det da med de pedagogiske oppleggene? Hvordan er det egentlig å jobbe i barnehagen til sønnen min?

Så Kristin. Sørg for at også kvaliteten blir god i barnehagene. ikke bare tenk kvantitet, husk kvaliteten. Ikke avvis oss som er bekymret for kvaliteten på barnehagene, og i det minste sørg for at vi kan true med å skifte barnehage når vi ikke er fornøyd...